کد مطلب:40425
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
چرا حضرت موسي كليم اللّه است، ولي حضرت محمد6 كليم اللّه نيست؟
قرآن كريم ميفرمايد: وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلآوَحْياً أَوْ مِن وَرَأِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَأُ إِنَّهُ عَلِيُّ حَكِيمٌ; (شوري، 51); شايسته هيچ انساني نيست كه خدا با او سخن بگويد، مگر از طريق وحي يا از ورأ حجاب، يا رسولي ميفرستد و به فرمان او آنچه را بخواهد وحي ميكند، چرا كه او بلند مقام و حكيم است.
از اين آيه اين چنين بر ميآيد كه راه ارتباط پيامبران با خدا منحصر به چند راه بوده است:
1. القاي به قلب كه در مورد بسياري از انبيأ بوده است.
2. از پشت حجاب ـ (نسأ،164)
3. از طريق ارسال رسول (بقره، 97)
از اين آيه معلوم ميشود كه به طور كلي تفاوتي بين انواع و اقسام وحيها نيست و پيامبران در طول مدت رسالت خود با انواع اين وحيها مورد خطاب قرار گرفتند.
اما اين كه قرآن دربارة حضرت موسيغ ميفرمايد: يَـَمُوسَيََّ إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَي النَّاسِ بِرِسَـَـلَـَتِي وَبِكَلَـَمِي;(اعراف،144) اي موسي، تو را با رسالتها و با سخن گفتنم ]با تو[ بر مردم برگزيدم.
از اين آيه استفاده نميشود كه تكلم با خدا از امتيازات مخصوص حضرت موسي بوده و ديگر پيامبران اين امتياز را نداشتهاند; بلكه به قرينة ذكر رسالات، كه همة پيامبران دارا بودند، معلوم ميشود، در صدد بيان دو امتياز بزرگ موسي بر تودة مردم است ،يكي رسالت الهي و ديگري گفتگو با پروردگار كه تودة مردم داراي اين امتيازها نبودند، بنابراين ملقب شدن حضرت موسي به كليم اللّه دليل نميشود كه خداوند با پيامبر اسلام سخن نگفته باشد، زيرا پيامبر اكرم افضل انبيأ است و هر صفتي را كه پيامبران پيشين دارا بودهاند پيامبر اسلام به نحو كاملتر دارا بوده است، اما برخي حوادث تاريخي و مقتضيات زمان باعث ميشود تا هر فردي به لقب خاصي مشهور شود، مثلاً حضرت موسي به كليم اللّه، پيامبر اسلام به حبيب اللّه، امام پنجم به باقر و امام ششم به صادق ملقب شود.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.